Rancangan
Pengajaran Harian
Tarikh :
23 Februari 2012 Masa :
11.45 – 12.45
Hari : Khamis Bilangan Pelajar : 28
orang
M/Pelajaran : Matematik ( Tahun 1 ) Bidang : Nombor dan Operasi
Tajuk :
Nombor Bulat Hingga 100
Objektif : Pada akhir pembelajaran murid
dapat :
a) Menulis nombor hingga 100 dalam
i-
Bentuk angka
ii-
perkataan
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah
1. mengenal nombor bulat hingga 100
2. Murid sudah biasa menyebut dan menamakan nombor hingga 100
Konsep : 1) Penggabungjalinan- menyebut dan menulis
2) Penyerapan
- bahasa Melayu dan pendidikan seni
3) Berpusatkan
guru dan murid
Bahan : kad imbasan angka hingga 100, kad gambar
Benda maujud , buku teks, lembaran kerja.
Nilai : bekerjasama
dalam kumpulan dan berani memberi idea
Kemahiran
: Kreativiti dan Inovasi
-membuat pemerhatian dan analisis, menyusun maklumat
mengikut kriteria
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Set Induksi
Persediaan
( 10 minit )
|
Soal jawab
Berdasarkan kad imbasan
|
1.Tunjukkan kad imbasan angka
0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
satu demi satu
2. Minta murid membentuk angka yang dipaparkan
dengan plastesin.
|
1.Murid melihat kad imbasan yang ditunjukkan.
-murid menyebut angka yang dilihat
2.Murid membentuk angka yang dipaparkan dengan
plastesin.
|
Strategi/Teknik
Penyoalan seluruh kelas
BBM : kad imbasan angka
plastesin
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
Langkah 1
( 10 minit )
|
Aktiviti luar bilik darjah
|
1.Bahagikan murid kepada 3 kumpulan
-minta ketua kumpulan membentuk nombor yang
disebut.
2.Kumpulan yang cepat dan cantik tulisan diberi hadiah.
3.Minta murid mencari kad nombor yang disebut
oleh guru dalam kumpulan
-cari kad nombor 20
|
1.melantik ketua kumpulan
-menulis nombor yang disebut oleh guru
2.Murid mencari dan mempamerkan kepad guru.
|
Teknik inkuiri penemuan
Nilai dan sikap;
Bekerjasama semasa melakukan aktiviti kumpulan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 2
( 15 minit )
|
Menulis dalam bentuk angka dan perkataan
|
Berapakah jumlah topi yang terdapat dalam
gambar tersebut?
2.Minta murid menulis nombor dalam bentuk angka.
-Tuliskan bilangan topi tersebut dalam angka.
3. Ulang dengan contoh gambar yang lain.
|
1.Murid melihat gambar dan menyebut bilangan
topi dalam bentuk angka.
-Murid mengira jumlah topi dan menyebutnya.
2.Murid keluat menulis angka di bawah gambar |
Teknik penyoalan seluruh kelas
-KBKK
BBM:
Kad gambar
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 3
( 10 minit )
|
Penjanaan idea
|
1.Guru lekatkan gambar buah dan minta murid
memadankan dengan kad angka dan
perkataan.
-berapa jumlah huah yang kamu lihat?
-Sebutkan bilangan buah tersebut?
-Padankan kad angka dengan gambar.
|
1.Murid mencari kad angka dan perkataan dan
memadankan dengan gambar.
-Murid menjawab soalan yang diberi .
|
Aktiviti Pengukuhan
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Langkah 4
( 10 minit )
|
Tindakan.
Latihan dalam kelas
Menjawab lembaran kerja.
|
1. Edarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
|
1.Menjawab soalan dalam lembaran kerja
|
BBM
Lembaran kerja 1 dan 2
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Penutup/Refleksi
( 5 minit )
|
Penegasan dan Pengukuhan
|
1.Masukkan objek (guli) dalam satu bekas.
Minta seorang murid menyatakan bilangan objek
tersebut.
2.Meminta murid lain mencari kad angka dan
tunjukkan kepada kawan.
|
1. Murid mengira objek dan menyatakan
bilangannya.
2.Murid memilih kad angka dan mempamerkan.
|
BBM
Objek /Benda maujud
|
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSungguh cantik blog cikgu. Mengenai rancangan mengajar matematik cikgu masih ajar lagi subjek matematik ka. dulu cikgu ajar dalam bahasa Inggeris sekarang dah dalam Bahasa Melayu.
ReplyDeleteSaya Alia bekas anak murid cikgu masa darjah 1. Saya lihat muka cikgu aje terus saya kenal lagi cikgu yang pernah mengajar saya dekat SK Taman Selasih. Cikgu dah tukar kat sekolah lain rupanya. Tahniah cikgu dah jadi PK
ReplyDelete